De Fitness Stunter heeft een zeer ruim opgezet fitness theater. De professionele apparatuur is van Matrix en wordt ingezet voor zowel cardio- als krachttraining.

(010) 511 31 37
info@de-fitness-stunter.nl
Openingstijden
maandag – donderdag
07:00 – 22:00
vrijdag
07:00 – 20:00
zaterdag
08:00 – 15:00
zondag
09:00 – 15:00
Volg ons

test

Fitness-stunter-_0032_Achtergrond

Hier komt
de titel

01

Uithoudingsvermogen wordt vaak vergelijken met conditie. Dit is niet juist. Het uithoudingsvermogen maakt deel uit van de conditie samen met kracht, snelheid, coördinatie en lenigheid. Uithoudingsvermogen is het vermogen van het lichaam om een activiteit langere tijd vol te houden. Denk hierbij aan hardlopen en fietsen.

Zuurstofopname

Het uithoudingsvermogen wordt voornamelijk bepaald door de zuurstofopname van het lichaam. Het zuurstof dat het lichaam opneemt, kan door het lichaam gebruikt worden om de spieren indirect van energie te voorzien. Zuurstof is nodig om vetten, en deels ook koolhydraten, om te zetten in energie.

Cardio

Het uithoudingsvermogen wordt voornamelijk getraind op de zogenaamde cardiotoestellen. Voorbeelden van deze toestellen zijn de loopband, fiets, crosstrainer en roeiapparaat. Een voorwaarde voor een cardiotoestel is dat je een cyclische (continu terugkerende) beweging kunt maken in een bepaald tijdsbestek. Tegenwoordig hebben de meeste cardiotoestellen een test waarbij de VO2-max bepaald kan worden. Dit geeft de mate van zuurstofopname van het lichaam weer.

Hartslagmeter

Het meest effectief is een training met behulp van een hartslagmeter. De hartslag bepaalt deels waar de energie vandaan komt. Met een hele hoge hartslag verzuurt een spier, terwijl er met een te lage hartslag helemaal geen trainingsprikkel plaatsvindt. Een algemene regel is dat 220 – de leeftijd de maximale hartslag weergeeft. Tegenwoordig wordt steeds vaker 203 – (0,7x de leeftijd). Tegenwoordig wordt 70 tot 80% van de maximale hartslag aangehouden als meest effectieve trainingszone voor de verbetering van het uithoudingsvermogen én de verbranding van vetten.

Trainen zonder hartslagmeter

Wanneer je niet over een hartslagmeter beschikt, kun je een andere zone of grens in de gaten houden. Dit is uiteraard bij benadering en wordt door iedereen anders ervaren. Op het moment dat je buiten adem raakt, kom je boven die effectieve trainingszone uit. Probeer zo stevig mogelijk te trainen zonder buiten adem te raken!

Voordelen van cardio:

Cardio versterkt je longen en je ademhalingsspieren
Cardio versterkt je hartspier, waardoor je hart efficiënter bloed door je lichaam pompt
Cardio versterkt je spieren in elk gedeelte van je lichaam
Cardio verlaagt stress en geeft je geestelijke gezondheid
Cardio verbrandt lichaamsvet

Openingstijden
ma. – do.
07:00 – 22:00
vr.
07:00 – 20:00
za.
08:00 – 15:00
zo.
09:00 – 15:00

Goedkoop, lekker in de buurt en meestal niet te druk. Ik draai er al bijna 1 1/2 jaar er begin nu echt wel resultaat te zien.

Mario Fitness

Sinds drie weken bij fitness stunter aan het sporten voel me al helemaal thuis. Goeie begeleiding en ze zijn super aardig.

Erika Sporter